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PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO DE DOCUMENTOS E ARQUIVOS

Facebook: https://www.facebook.com/ppgarq.unirio.5

Coordenador do PPGARQ

Prof. Dr. Renato Crivelli Duarte

Coordenadora Substituta do PPGARQ

Profa. Dra. Anna Carla Almeida Mariz

Coordenador do Curso de Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos

Prof. Dr. Renato Crivelli Duarte

Coordenadora substituta do Curso de Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos

Profa. Dra. Anna Carla Almeida Mariz

Comissão Executiva do PPGARQ

Prof. Dr. Eliezer Pires da Silva

Profa. Dra. Mariana Lousada

Profa. Dra. Priscila Ribeiro Gomes 

Prof. Dr. Renato Crivelli Duarte

Secretário do PPGARQ

Rodrigo de Resende Pinha

Endereço Av. Pasteur 458, subsolo CCH, sala 02 - CEP 22290-240
Telefone (+21) 2542-2024
E-mail ppgarq@unirio.br
Horário de Atendimento ao Público: Segunda a quinta - de 15h às 19h

APRESENTAÇÃO

A ampliação da Arquivologia como campo científico num cenário informacional em constantes alterações tem suscitado novos desafios nos processos de gestão da informação arquivística. Como tal, a produção de conhecimento em Arquivologia tem requisitado processos inovadores em termos político-pedagógicos. A demanda por mais arquivistas com perfis diversos para os setores público e privado, no Brasil, tem favorecido redesenhos na graduação e explicitado as demandas pelas pós-graduação.

Neste ambiente marcado por novas dimensões teóricas e práticas, mostra-se premente, na pós-graduação, a qualificação de gestores de documentos e arquivos para atuação em serviços e instituições arquivísticas públicos e privados. A inovação de processos, produtos e serviços arquivísticos tem implicações diretas na eficácia e eficiência das organizações públicas e privadas, assim como no uso social da informação arquivística. É na perspectiva de enfrentar essas desafios que nasce o Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos da UNIRIO, contando com o apoio do Arquivo da Cidade do Rio de Janeiro, Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro, Casa de Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz, Fundação Casa de Rui Barbosa e Museu de Astronomia.

A Proposta de Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos foi recomendada pela Comissão de Avaliação da Área e aprovado na 133a. Reunião (27 a 28/2/12) do Conselho Técnico-Científico da Educação Superior da CAPES.

Conforme Parecer da Área de Ciências Sociais Aplicada da CAPES, “A proposta do Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos responde, igualmente, aos parâmetros da área. Deve-se acentuar que ela inaugura uma nova experiência na qualificação de profissionais para a gestão de instituições e serviços arquivísticos. A preparação de pessoal qualificado para essas funções é essencial para responder aos desafios colocados pela sociedade em relação às políticas públicas de gestão de arquivos. Deve-se destacar, também, que se trata do primeiro programa de pós-graduação proposto, no país, na área de Arquivologia.”

OBJETIVOS

Art. 1° – O Curso de Mestrado Profissional em Gestão de Documentos e Arquivos, do Centro de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO tem por objetivos:

I – formar mestres altamente qualificados para a gestão de documentos e arquivos em serviços e instituições arquivísticas públicos e privados, atendendo as diversas demandas sociais, profissionais e organizacionais;

II - favorecer os diálogos interdisciplinares da Arquivologia com outros campos de conhecimento, atendendo aos interesses de profissionais de diversas áreas das Ciências Humanas e Sociais que desejem aprofundar conhecimentos sobre a Gestão de Documentos e Arquivos;

III – estimular a produção de conhecimento arquivístico e sua aplicação com bases científicas em vários ambientes organizacionais, nos setores público e privado, e acadêmicos;

IV- fomentar estudos e debates sobre a Gestão de Documentos e Arquivos no plano nacional e internacional, com ênfase nas realidades de países latino-americanos e africanos de língua portuguesa;

V – favorecer o desenvolvimento inovador de processos, produtos e serviços arquivísticos, de forma a contribuir para a eficácia e a eficiência das organizações públicas e privadas e o uso social, científico e tecnológico da informação arquivística;

VI - colaborar para a ampliação e consolidação do campo científico da Arquivologia em seus aspectos sociais, políticos, econômicos, cognitivos, jurídicos e éticos.

 

PRESENTATION

The expansion of Archival Science as a scientific field in an informational scenario in constant changes has raised new challenges in the archival information management processes. As such, the production of knowledge in Archeology has required innovative processes in political-pedagogical terms. A demand for more archivists with diverse profiles for public and private sectors in Brazil has favored redesigns in the undergraduate and explicit the demands by the postgraduate students.

In this environment marked by new theoretical and practical dimensions, in the postgraduate program, the qualification of managers for documentation and archiving, acting in public and private archival services and institutions is a key factor. The innovation of archival processes, products and services has direct implications on the effectiveness and efficiency of public and private organizations, as well as the social use of archival information. With the perspective of facing these challenges, the Professional Master's Degree Program in Documentation and Archiving Management of UNIRIO is born, with the support of the General Archive of the City of Rio de Janeiro, Public Archive of the State of Rio de Janeiro, Oswaldo Cruz House of the Oswaldo Foundation Cruz, Casa de Rui Barbosa Foundation and Museum of Astronomy.

The Proposed Master's Degree Program in Documentation and Archiving Management was recommended by this Field's Evaluation Committee and approved in the 133rd. Meeting (27-28/2/12) of the CAPES' Technical-Scientific Council of Higher Education.

According to the Opinion of the CAPES' Applied Social Sciences Department, "The proposal of the Professional Master's Program in Documentation and Archiving Management also responds to this field's parameters. It should be emphasized that it inaugurates a new experience in the qualification of professionals for the management of archival institutions and services. The training of qualified staff for these functions is essential to respond to the challenges posed by society in relation to the public policies of archives management. It should also be pointed out that this is the first postgraduate program proposed in the field of archival science in this country.”

The PPGARQ is established in the city of Rio de Janeiro, where significant archival collections and important institutions of this kind are concentrated. Thus, the labor market is highlighted, in which, besides having a complex private sector, it has many governmental organizations. The main public archival institutions located in the city are: the National Archive, the Public Archive of the State of Rio de Janeiro and the General Archive of the City of Rio de Janeiro. Besides these, there are other entities of national reference in the preservation of archival collections.

From this scenario, it is possible the creation and implementation of the first graduate program in Archeology in Latin America: the Postgraduate Program in Documentation and Archiving Management – PPGARQ.

GOALS

Art. 1 – The Professional Master's Degree Program in Documentation and Archiving Management of the Human and Social Sciences Center of the Federal University of the State of Rio de Janeiro - UNIRIO has the following goals:

I – to train highly qualified masters for the documentation and archiving management in public and private archival services and institutions, attending to the diverse social, professional and organizational demands;

II – to promote interdisciplinary dialogues in Archeology with other fields of knowledge, attending to the interests of professionals of diverse areas of the Human and Social Sciences who wish to deepen knowledge in Documentation and Archiving Management;

III – to stimulate the production of archival knowledge and its application with scientific bases in various organizational environments, in the public, private and academic sectors;

IV – to promote studies and discussions on the Documentation and Archiving Management at national and international levels, with emphasis on the realities of Latin American and Portuguese-speaking African countries;

V – to promote the innovative development of archival processes, products and services, in order to contribute to the effectiveness and efficiency of public and private organizations and the social, scientific and technological use of archival information;

VI – to collaborate in the expansion and consolidation of the scientific field of Archeology in its social, political, economic, cognitive, juridical and ethical aspects.